sâmbătă, 13 februarie 2010

timpul costa (doar) bani?

Ceasul de la mana s-a oprit la ora 9 si 45 minute. Cel mai probabil s-a terminat bateria. Timpul insa nu sta in loc si ceasul e esential. In clasa intai am primit cadou de la parinti un ceas de mana. Mecanic, rusesc,  masura  secundele cu exactitate. Nu era elvetian, insa avea precizia  celebrelor ceasuri din acea tara. Acele  ceasului au facut zeci de mii de ture si timpul a trecut peste micutul ceas de mana. Mana,  s-a transformat si ea, maturizandu-se odata cu trupul si sufletul meu. Din motive destul de ciudate, cand am intrat la facultate ceasul s-a oprit exact la ora pe care o indica si atunci cand l-am primit. 9.45.  Era ora   la care mama s-a hotarat sa ma aduca pe lume. Nu credeam nici atunci in superstitii si am aruncat ceasul intr-un sertar, lasand timpul sa se scurga pe langa mine. Eram in acea vreme un adolescent plin de viata, pentru care timpul nu avea nici o importanta.
Anul trecut cand imi sarbatoream ziua de nastere, la vreo opt ani distanta de la ignorarea primului meu ceas, un bun prieten mi-a daruit un nou ceas de mana. Era unul obisnuit, cu baterie, dar imitand destul de bine ceasul mecanic. Am castigat astfel un plus de eleganta si mai ales o doza de multumire. Ma simteam, nu neaparat mai mandru purtand ceasul la mana, ci doar putin mai matur.  M-am privit intr-o oglinda uriasa si dincolo de sticla statea  adolescentul care purta  vechiul ceas. Melancolia m-a ravasit, timpul acela ramasese in urma si parea atat de departe.

Astazi am mers la ceasornicar si i-am aratat ceasul. Un batran plictisit, tolanit intr-un scaun bijuterea fara prea mare chef  intr-un motoras plin de rotite.
"12 lei bateria si 8 lei montajul" mi-a  soptit parca, aproape ignorandu-ma.
"Adica 20 de lei pentru o baterie?" am replicat  mai mult decat surprins.
"Cu montajul inclus" a continuat ceasornicarul fara sa se opreasca din munca sa. "Timpul meu costa bani, baiete!" 
L-am privit insistent cautand o urma de ironie pe chipul sau. Timpul isi lasase amprenta peste dansul, fasii de riduri brazdandu-i fata, insa ochii ii erau limezi si calmi. Zambetul ironic a incetat  sa apara, in ciuda asteptarilor mele, ochii sai ramand pasnici cufindati in motorasul cel manuia cu delicatete.
Mi-am cumparat baterie de la un chiosc dintr-o statie de autobuz. Doar 7 lei. Mi-am montat-o la servici in graba si ceasul  si-a reluat ticaitul lui obisnuit.  
Timpul meu ca si a fiecaruia din noi e esential. Nu risipiti ceasuri si clipe  prin ganduri inutile. Si timpul tau ca si al meu  costa bani.   
Pretuieste clipa, timpul nu sta pe loc chiar daca ceasul nu mai  are baterie.

28 de comentarii:

Monica spunea...

felicitari:)

imi place cum scrii:)

DOAR NOI spunea...

Da, timpul costa bani si e pretios oricum. Profita de el la maxim... traieste,iubeste, calatoreste,scrie (ca o faci minunat),zambeste si daruieste!
Ora nasterii iti influenteaza soarta... :)
Cele bune sa se adune!

Tudor Enea spunea...

Banii sunt irelevanti si timpul e relativ... daca fugi dupa bani, timpul tot te ajunge din urma in viitorul mai mult sau mai putin indepartat.
fiecare clipa care trece pe langa noi doare mai tarziu daca nu e pretuita la timpul ei.
Multumesc de urari!

Alisandra spunea...

Part I:On a du temps pour toutes les choses..
Pour dormir ,pour courir à droite et à gauche..
Pour regretter que nous avons eu tort et que nous nous trompons de nouveau..
Pour jugger les autres et nous absoudre nous-même
On a du temps pour lire et pour écrire,
Pour corriger ce qu’on a écrit et de regretter ce qu’on a écrit
On a du temps pour faire des projets et de ne pas les respecter.
On a du temps pour nous faire des illusions et de fouiller par leur cendre plus tard..
On a du temps pour des ambitons et pour des maladies
Pour accuser le destin et les détails.
On a du temps pour regarder les nuages ,les réclames ou un certain/quelqonque accident
On a du temps pour bannir/chasser nos demandes
Pour ajourner/remettre les réponses.
On a du temps pour briser/casser un rêve et pour le réinventer
On a du temps pour lier d’amitiés et pour les perdre
On a du temps pour recevoir des leçons et pour les oublier après.
On a du temps pour recevoir des cadeaux et de ne pas les comprendre
On a du temps pour toutes les choses.

Alisandra spunea...

Part II:Il n’y a pas du temps pour un peu de tendresse
Quand on fasse cette chose on meurt.
J’ai appris que certaines choses dans la vie que je vous les communique/fais part:
J’ai appris que tu ne peux pas faire quelqu’un t’aimer
Tout ce que tu peux faire est d’etre une personne aimée.
Le reste .. dépend de les autres.
J’ai appris qu'autant que je me soucie
Les autres peut être ne se soucient pas
J’ai appris qu’ il faut des années pour gagner de la confiance
Et que seulement en quelques secondes/instants tu peux la perdre.
J’ai appris que tout ce que tu as dans la vie n’importe pas
Mais les autres gens qui sont à coté de toi comptent
J’ai appris que tu te debrouilles et ton charme est d’avantage à peu près de 15 minutes ,
Après cela ,toutefois ,il serait bon de savoir quelque chose.
J’ai appris que tu ne dois pas te comparer avec ce que les autres peuvent faire mieux
Mais tu dois te comparer avec ce que tu peux faire.
J’ai appris qu’il n’importe pas ce qu’il se passe aux les gens
Mais il importe ce que je peux faire pour résoudre .
J’ai appris que de toute maniere tu coupes
Certaine chose a deux faces.
J’ai appris qu’il faut te séparer de les gens chères avec des mots doux
Ce pourrait être la dernière fois que tu les vois.
J’ai appris que tu peux continuer encore beaucoup de temps
Après que tu as dit que tu ne peux plus
J’ai appris que les héros sont ceux qui font ce qu’ils doivent faire
Quand ils doivent faire
Sans tenir compte de les conséquences
J’ai appris qu’il y a des gens qui t’aiment
Mais ils ne savent pas la montrer
J’ai appris que si je suis triste/j’ai du chagrin j’ai le droit d’etre faché.
Mais je n’ai pas le droit d’etre mauvais/méchant.
J’ai appris que l’amitié véritable continue d’exister même à distance.
Mais cela est valable aussi pour l’amour véritable.
J’ai appris que si quelqu’un ne t’aime pas comme tu la souhaite
Ca ne signifie pas qu’il ne t’aime pas de tout son coeur.
J’ai appris que peu importe comment un ami est bon
Cependant il te blessera de temps en temps
J’ai appris qu’il n’est pas toujours suffisant d’être pardonné par les autres,
Quelquefois il faut apprendre te pardonner .
J’ai appris que peu importe combien tu souffres
Le monde ne a’arrêtera au lieu pour ta douleur.
J’ai appris que peut-etre le passé et les circonstances influenceront ta personnalité
Mais que tu est responsable pour ce que tu deviens
J’ai appris que ,si deux gens se querellent ça ne signifie pas qu’il ne s’aiment pas
Et ni le fait qu’il ne se disputent pas ne prouve pas qu’il s’aiment
J’ai appris que parfois il faut mettre la personne en premier lieu
Et pas ses actions .
J’ai appris que deux gens peuvens regarder la meme chose
Et ils peuvent voir quelque chose totalement différent.
J’ai appris que sans tenir compte de les conséquences
Ceux qui sont honnêtes avec eux-mêmes arrivent plus loin dans la vie.
J’ai appris que ta vie peux être changée en quelques heures
Par des gens qui ne te connaissent pas.
J’ai appris que ,quand tu crois que tu n’as plus rien à donner
Quand un ami t’appelle ,tu trouveras le pouvoir/la force de l’aider
J’ai appris que l’écriture ,les paroles peuvent apaiser/calmer les douleurs d’âme/affectives
J’ai appris que les gens auxquels tu tiens
Se sont pris trop rapidement .
J’ai appris qu’il est trop difficile de te rendre compte
Ou tu dois tirer ligne entre être aimable,ne blesser les gens et soutenir tes opinions.
J’ai appris aimer
Pour pouvoir être aimé..-Octavian Paler-On a du temps

Anonim spunea...

esti foarte sufletist ,te implici fizic si psihic in tot ce faci...
in concluzie nu iti mai fa atat de multe griji, esti un om de nota 10

Tudor Enea spunea...

multi vor defini timpul si vor incerca sa il masoare in comparatii si metafore... precum Octavian Paler nu va reusi insa nimeni sa combine timpul cu soarta si minunile vietii.
multumesc pentru traducere, Georgiana.

Tudor Enea spunea...

"in concluzie nu iti mai fa atat de multe griji, esti un om de nota 10"
Nimeni nu e de nota 10. Omul poate tinde spre perfectiune dar nu o va atinge niciodata. multumesc de complimente, anonim, insa imi doresc un nume, sa stiu cui sa multumesc cu adevarat.

Anonim spunea...

Esti un om deosebit! Mi se pare ciudat sa intalnesc, in lumea asta rea si nebuna, un astfel de suflet...Recunosc,m-ai facut sa vad din nou partea frumoasa a vietii. Iti multumesc pentru asta.

Anonim spunea...

* sunt alt "anonim" decat cel de mai sus...

Alisandra spunea...

De rien!

Tudor Enea spunea...

multumesc"alt" anonim - nu e ciudat felul meu de a fi, fiecare om are ascuns in el o latura sentimentala. unii dintre noi uitam insa "in lumea asta rea si nebuna" sa ne exteriorizam.

Anonim spunea...

Nu, nu uitam...doar ca atunci cand facem asta, suntem prost intelesi, prost intampinati...de aceea te admir. Din tot sufletul ! Aceeasi "alta " !

Anonim spunea...

Si nu trebuie sa imi mulutmesti, eu nu fac complimente, spun doar, foarte sincer, ceea ce constat...

Anonim spunea...

*multumesti( urasc greselile de ortografie ! )

Tudor Enea spunea...

mie nu mi-e frica de ceea ce spun. cine poate "citi printre randuri" intelge ce e de inteles.
e prea mult sa cer un nume de la tine? pentru a putea comunica mai usor? iesirea din anonimat e calea spre o mai buna intelegere.

Anonim spunea...

Nu, nu e prea mult, as vrea sa ti-l dau insa, pe alta cale... email sau YM...asta doar daca nu e prea mult ce cer eu !

Tudor Enea spunea...

daca spui ca ma cunosti, ar fi trebuit sa imi stii totusi si adresa.
nu imi spun YM-ul in mod public, insa poti usor sa o gasesti pe aici daca vrei cu adevarat.

Anonim spunea...

NU am spus ca te cunosc...dar nu am spus nici ca nu imi doresc asta!

Maya spunea...

Si nu mi se intampla foarte des sa imi doresc ceva, dar atunci cand o fac, este cu adevarat din tot sufletul !Asa...ca acum ! Uite, acum ai un nume...

Tudor Enea spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Maya spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Tudor Enea spunea...

Multumesc Maya. admir curajul tau.

Maya spunea...

Si eu iti multumesc...

Alisandra spunea...

Bonne Saint-Valentin,Tudor..
Que tu sois heureux..aimé..et..que trouve ton grand amour...
Je n’ai pas d’ispiration maintenat..Excuse-moi!
Un soir plaisant!

Alisandra spunea...

Absence.
Pourqoui n'entres tu plus?
:-s

Cristina spunea...

Ce blog superb! Mulțumesc....

Anonim spunea...

daca stii cum sa pretuiesti timpul il poti imbina si cu viata si cu ratiunea de a traii prin el si prin ce inseamna el. Daca ai timp poti lega cuvinte si le poti face in asa fel incat sa-ti dai seama ca timpul chiar exista si ca nimic din ce nu vrei nu se poate intampla. Daca te gandesti altfel timpul inseamna traire si viata, dar la un moment-dat timpul poate insemna si moarte. Nu poti cumpara timpul il poti creea insa prin singurul lucru care nu multi il au : PUTERE....
spor in continuare la scris:)