vineri, 1 octombrie 2010

Octombrie decizional

 Eram un licean copilaros care incerca marea cu degetul. Scapat de sub tutela parintilor, singur intr-un oras nou eram pe punctul de a ma afirma in viata. Incepeam o noau etapa, Eram sfios, speriat si neincrezator in mine. Ma aflam  in fata unei provocari. O noua era incepea pentru mine. Viata avea sa se schimbe. Intregul meu univers avea sa se schimbe. Atunci nu mai eram un pusti ci deveneam adolescent. Faptul ca trebuia sa aleg pentru viitorul meu ma facea sa ma simt cineva. Sa devin responsabil. Cu o doza de noroc si mult entuziasm, am reusit  sa iau deciziile corecte. Octombrie m-a gasit  vesel fericit prin decizia luata.  Atunci octombrie a inceput cu fast. Dar asta a fost acum zece ani.
 Astazi octombrie mi-a zambit  taios si isi anunta dominarea printr-o noua provocare. Toamna imi amplifica  gandirea cu ploi marunte si cer inourat. Seninul s-a ascuns  inchizand sansa la inspiratie  celesta. Deobicei in viata incerc sa evit  sa ajung in postura de a alege dintre doua situatii  asemanatoare. Nu imi place sa aleg. Nu imi place sa imping riscul la maxim. O decizie importanta se poate lua  instant sau dupa clipe de gandire. Clipa de gandire variaza transformandu-se uneori in factorul hotarator al deciziei (timpul le rezolva pe toate, insa nu intotdeauna cum ai fi vrut tu). Cand iei o decizie  rapida te supui riscului de a pierde informatii  care pot proveni mai tarziu. Cand  te opresti sa  pui in balanta ceea ce poti pierde si ce poti castiga posibilitatea de a alege corect e direct proportionala cu  dezamagirea  ca ai renuntat la cealata varianta. Alegerea e grea, te framanta zile si nopti, te poate face sa  iti creezi scenarii  si nu toate par sa aiba un final fericit. Pe masura ce refuzi sa gasesti o rezolvare, problema devine si mai complicata. Starea de presiune se poate accentua influentand si ea alegerea finala.
 In final, daca vei lua o decizie proasta,  vei ramane in gand cu o intrebare care te va marca pana  la o  viitoarea provocare pe care soarta ti-o rezerva - "cum ar fi fost daca" ai fi ales invers.
 Cum va fi  astazi noul octombrie? Ma va gasi intr-o noua postura? E suficient sa risti pentru a castiga in viata?
Decizia e in mana mea.  Voi putea oare sa aleg intelept? 
Voi cum procedati in fata unei situatii cu doua iesiri? Puneti totul in balanta alegand  varianta cea mai comoda sau alegeti rapid daca e vorba de o noua provocare? 



19 comentarii:

Anna spunea...

Chiar si atunci cand e vorba despre decizii, eu aleg numai cu inima. Si pana acum, nu m-a dezamagit. Pentru ca numai crezand in ceva poti alege cu adevarat. Nu cred ca ce alegem conteaza ci drumul nostru pana acolo. De cele mai multe ori asta ne dorim, nu destinatia in sine.

Camelia Bucur spunea...

depinde de alegere; pe unele le gândesc bine, bine de tot, întorcându-le pe toate părţile. la altele las, aşa cum zicea şi Anna, inima să decidă...iar altele, pur şi simplu se rezolvă de la sine, pentru a nu mă întreba dup-aia dacă am făcut sau nu bine:)

Tudor Enea spunea...

Anna - de multe ori in urmarirea unui obiectiv ajungem sa facem lucruri pe care nu credeam ca putem fi capabili sa le facem. tocmai de aceea ne bucura mai mult felul in care au decurs lucrurile decat implinirea obiectivului. multumesc.

Camelia - este oare cel mai corect sa alegi cu inima? multumesc.

Maya spunea...

O sa fie un octombrie frumos, cu frunze ruginii si ploi nesfarsite, cu crizanteme si nori de argint.
Alegerile se fac cu inima si cu mintea in aceeasi masura, iar provocarile e bine sa fie acceptate.Altfel s-ar instala monotonia, nu crezi?

Maria spunea...

Intru dupa mult timp si te gasesc Tudor acelasi tip profund dar parca mai mult preocupat:)...de multe ori deciziile luate cu inima te fac sa pierzi pentru ca cei din jurul tau nu procedeaza la fel ca tine si atunci intervine o durere sora cu tradarea...dar...ramane satisfactia ca ai ales cu inima si ca ai facut ceea ce ai crezut tu ca e bine si corect....daca toti ar lua decizii cu inima poate rezultatele ar fi aceleasi,cele ravnite....dar....in zilele noastre nu se intampla asa....suntem inconjurati de oamneni diferiti de noi....asa incat draga Tudor:)e bine ca fie corelate cele doua...dar pentru asta trebuie multa dexteritate ..si nu toti reusim:)pupici ....ai grija de tine si ....multa bafta!!!

Tudor Enea spunea...

Maya - imi era dor de vorbele tale. Suna atat de linistit si romaantic octobrie al tau si de loc monoton. ai mare dreptate. iti multumesc mult.

Maria - pana la urma se dovedeste ca nu toate deciziile luate cu inima sunt neaparat inspirate, insa pot aduce mai multa satisfactie si liniste sufleteasca. oamenii prin natura lor dezamagesc. asa ne e firea. multumesc mult de tot. ma bucur sa va regasesc.

Monica spunea...

chiar nu imi vine sa ti zic nimic decat sa...

>:D<

DOAR NOI spunea...

Atunci cand trebuie sa alegi, de obicei apar tot felul de semne, care iti indruma pasii si iti marcheaza decizia.

E bine sa ai in preajma oameni care iti seama... oamenii dezamagesc nu prin natura lor, ci cand simt ca sunt manipulati sau neespectati sau...

E important sa stii ce vrei insa! E primordial. Cand totul e limpede in mintea ta... toate se rezolva si totul decurge simplu si firesc!

Increderea in tine este un alt atu valoros... :)

Succes! "Daca vrei poti..."

Tudor Enea spunea...

Monica - multumesc de imbratisare. cat despre ceea ce mi-ai spus... am sa fac doar... :d

Claudia - increderea in sine e cea mai importanta. oamenii nu dezamagesc neaparat din rea vointa. si semnele conteaza mult. multumesc.

Ada spunea...

sincer, cred ca pana la urma, oricat de importanta, calitativa sau cantitativa ar fi decizia, cea mai buna solutie e instinctul.
instinctul care, cred eu, bate toate listele de pro si contra.
iar uneori (dar asta destul de rar) universul (sau karma sau in mai ce credem fiecare) intervine si alegerea devine simpla si obisnuita; ca si cafeaua de dimineata :)

oricum, iti doresc o toamna cu cat mai putine 'cum ar fi fost daca' ;)

Tudor Enea spunea...

Ada - sunt de acord cu tine... intinctul bate orice balanta. indiferent de argumente. daca asa simti asa faci, cu siguranta. cat de buna a fost comparatia cu cafeaua de dimineata. multumesc mult.

memori3s spunea...

Cand iei o decizie mereu iti asumi anumite riscuri, insa trebuie sa fii spontan si sa consulti si inima si creieru, sunt de parere ca 50%-50% ar trebui sa fie amandoua. Niciodata nu ai datele suficiente sa stii daca iti va fi bine in urma deciziei, increderea e cea care te alina si intareste ideea ca ceea ce iti doresti si ai hotarat se va implini intocmai. Nu cred ca exista decizii proaste, ci decizii influentate si daca detii controlul asupra ta nu ai avea de ce sa fii influentat in directii gresite, desi asta presupune multa atentie si liniste interioara. Predictiile pentru octombrie? hmm furtuni de zambete, averse de ochi vioi si rafale de imbratisari calde, ce bine ar fi sa fie asa in octombrie.
Aceeasi ca intotdeauna, memori3s! :)

Tudor Enea spunea...

"furtuni de zambete, averse de ochi vioi si rafale de imbratisari calde, ce bine ar fi sa fie asa in octombrie." - cred ca e cea mai buna prognoza pe care am primit-o in vreo toamna.
cat despre decizie...increderea in sine e sentiala. multumesc mult de tot.

pandhora spunea...

sunt decizii la care trebuie sa-ti asculti doar inima pentru ca ratiunea...nu are nicio ratiune...
de partea cealalta sunt deciziile pe care trebuie sa le luam lucid...inima...nu ar face decat sa ne dea mai multe emotii...
sigur...e usor de spus...dar cat de simplu e sa aplicam teoria?
depinde de taria fiecaruia...
dar...asa cum iti spuneam si intr-un alt comment...mai bine o decizie proasta decat nicio decizie...mai bine sa-ti para rau ca ai facut...decat ca nu ai facut ceva...
cat despre octombrie...
chiar daca cerul are mai putin albastru...se zareste uneori un punctisor rosu...e un zmeu curajos...l-ai vazut si tu? :)

Tudor Enea spunea...

pandhora - ratiune + luciditate + emotie = decizie - emotie. emotia insa e variabilaa. cam asa a iesit ecuatia. :)) matematic pare mai simplu.
cat despre zmeu... da, l-am vazut... s-a inaltat sre cer in cautare de senin. multumesc.

pandhora spunea...

:)

Anonim spunea...

de cateva ori am fost nevoita sa aleg
este groaznic,nu doresc nimanui
o data am constatat ca am gresit,dar ulterior,daca as fi ales cealalata varianta,nu as fi avut ce am acum
alta data m-a prins cineva in dilema si i-am cerut sfatul
m-a intrebat asa:"pimul si primul gand care a fost la tine?"
am urmat ,desigur,primul gand
a fost foarte bine ales

de atunci asa fac,ma bazez pe intuitie,pentru ca,se pare,stau destul de bine la acest capitol
bine,nu e o regula in alegeri,dar,in general,cand nu e cazul de pus in balanata,asa fac:primul gand!
si inca ceva:evit sa ma intreb "cum ar fi fost daca?..."
te pup si..."drum bun!"fara rascruci

oatea spunea...

desigur te-ai prins cine sunt
am uitat sa ma semnez

Tudor Enea spunea...

oatea mi-am dat seama ca tu esti. ai un stil inconfundabil. multumesc mult de sfat. intuitia e baza in cele mai multe cazuri. "fara rascruci" - mi-a placut. sarutmana.